De bestuurders van de holding in Amsterdam twijfelen geen moment: Martijn Diekman wordt de nieuwe directeur van VDM Print in Arnhem. Niet alleen heeft hij van de vijf sollicitanten de beste opleiding en de grootste branche-ervaring, de man heeft ook flair en ambitie.
VDM Print geeft vakbladen uit voor diverse branches. Van de inkomsten uit advertenties moet VDM Print het hebben. Tien vakbladen geeft het Arnhemse bedrijf uit. Elk blad heeft een eigen bladmanager. Nog tien medewerkers brengen het personeelsbestand in Arnhem op een totaal van twintig.
De flamboyante Diekman maakt een vliegende start. De tsjakkaa!-directeur haalt een sloot nieuwe adverteerders binnen. Op het hoofdkantoor in Amsterdam kwispelen de bazen. Directeur Diekman is amper een half jaar in functie als hij Ilona Epema als bladmanager benoemt. Op het hoofdkantoor in Amsterdam grommen de bazen.
"Wat was er mis met Albers?", vraagt Amsterdam. Diekman heeft bladmanager Albers met een dure regeling de laan uitgestuurd en nu zit Epema op zijn plaats. "Hoe kan zo’n secretaresse zonder speciale opleiding en zonder ervaring van de ene dag op de andere een geroutineerde bladmanager vervangen?"
"Voor talent kun je niet studeren", antwoordt Diekman met zijn aanstekelijk enthousiasme. "Let maar op: binnen een paar maanden levert ze topprestaties. Ik begeleid haar persoonlijk."
Bij Amsterdam komen ontevreden telefoontjes van andere bladmanagers binnen. "Waarom krijgt Ilona Epema wel een auto van de zaak en wij niet?"
Anderhalf jaar na het aantreden van Diekman hangt de vlag bij VDM Print er heel anders bij. Het aantal adverteerders loopt terug. Bovendien zijn er nog maar negen vakbladen over, want Diekman heeft een winstgevende blad aan een concurrent verkocht. Bovendien lopen de kosten voor papier en bezorging uit de klauwen.
Amsterdam slaat met de vuist op tafel. Zojuist heeft zich een Arnhems hotel gemeld: wanneer wordt onze rekening eindelijk eens betaald? Het blijkt te gaan om een verblijf van Diekman met de door hem begeleide Epema. Een onderzoeksbureau slaat in opdracht van Amsterdam aan het spitten. De speurders gaan eerst maar eens praten met het personeel in Arnhem.
"Ja, hèhè, iedereen snapte meteen hoe dat zat tussen onze nieuwe directeur en Ilona", zegt één van de bladmanagers. "We zien ze vaak samen in de auto stappen. Hij achter het stuur, maar wat zij op dat moment aan het doen is? In ieder geval kun je haar van buitenaf niet zien zitten."
De speurders zoeken uit waarom Diekman een winstgevend blad verkocht aan de uitgever van een kwakkelend vakblad voor dezelfde branche. Je zou het omgekeerde verwacht hebben. Wat blijkt? Angela Diekman, de echtgenote van de VDM Print-directeur, werkt bij die concurrent. Waarom is de papierrekening zo hoog? De speurders stellen een onderzoek in naar de nieuwe, duurdere papierleverancier waarvoor Diekman koos. "Bij deze leverancier is de continuïteit beter gewaarborgd", had Diekman aangevoerd. De nieuwe leverancier blijkt Diekmans beste vriend te zijn. Het ligt voor de hand dat die vriend daarvoor een kick back-provisie betaalt, maar daar krijgen de speurders hun vinger niet achter.
Waarom koos Diekman voor een nieuw reclamebureau? Hoe simpel kunnen dingen liggen: het bureau wordt geëxploiteerd door de zus van Ilona. Diekmans keuze het oude bezorgbedrijf aan te houden, blijft een mysterie. Iemand had hem voorgerekend dat een ander bedrijf 50.000 euro op jaarbasis minder berekent, maar de directeur bleef de oude bezorger trouw.
De speurders stuiten op nog een interessant fenomeen. Een aantal adverteerders blijkt in natura te hebben betaald, met computers, video-apparatuur, werktuigen en nog veel meer. Van die goederen is in de magazijnen en in de boekhouding van VDM Print geen spoor te vinden. Ook bestelt Diekman vaak goederen voor de zaak, die vervolgens nooit aankomen.
Dan zijn er de beurzen die VDM Print voor verschillende branchepartijen organiseert. Geld brengen die niet op, beweert Diekman, want er worden nauwelijks kaarten verkocht. "Kijk maar in de administratie."
De speurders vinden uit dat die administratie wordt verzorgd door een protegé van Diekman. De directeur blijkt in het bedrijf over vier van dergelijke protegés te beschikken. Dat viertal krijgt de bevorderingen en salarisverhogingen. Als hun collega’s hierover klagen, schildert Diekman de klagers af als incompetent en jaloers.Voor de skybox die de flamboyante directeur huurt bij een voetbalclub, staan geen klanten geboekt. Waarschijnlijk zitten daar in de regel bevriende toeleveranciers.
Onderzoek naar het declaratiegedrag van Diekman wijst uit dat de man regelmatig privézaken in rekening brengt. Na afloop van het onderzoek stelt Amsterdam de directeur op nonactief. De reputatie van VDM Print is inmiddels om zeep.